Sprzedaż i Reganeracja Turbosprężarek
Turbosprężarka- jak o nią dbać?
Coraz więcej aut posiada turbodoładowanie. Dzięki nim nasz samochód jest bardziej ekologiczny, oszczędny, a zarazem dynamiczny. Chcąc korzystać z tych przywilejów musimy jednak pamiętać, że jako użytkownicy samochodów posiadających turbosprężarkę, jesteśmy zobligowani do przestrzegania pewnych zasad. To my, jako użytkownik, mamy również wpływ na trwałość i bezawaryjność naszej turbosprężarki.
O czym należy pamiętać, aby jak najdłużej cieszyć się sprawną turbiną?
Istnieje na ten temat wiele teorii. Oto niektóre zasady o których warto pamiętać:
-
Regularna wymiana oleju, zgodnie z zaleceniami producenta. Jego rolą jest zarówno smarowanie, jak i chłodzenie turbosprężarki. Słabej jakości, albo zużyty olej, nie podoła ekstremalnym warunkom w jakich przyjdzie pracować między innymi turbosprężarce. A są to obroty rzędu nawet do 200 tys. i więcej obr./min.
-
Dbanie o odpowiedni poziom oleju w silniku, gdyż nawet chwilowy brak smarowania może spowodować zniszczenie łożysk ślizgowych turbosprężarki.
-
Regularna wymiana filtrów powietrza i oleju. Częstą przyczyną awarii turbin, które regenerujemy jest wessanie ciała obcego. W konsekwencji czego uszkodzone zostaje koło kompresora turbosprężarki i tym samym traci ona swoje właściwości.
-
Unikać jazdy na wolnych obrotach, szczególnie przy wysokiej temperaturze silnika.
-
Regularnie sprawdzać poziom płynu chłodzącego.
-
Zwracać uwagę na objawy niedrożności układu dolotowego i wydechowego.
-
Kontrolować stan łożysk turbosprężarki i wymieniać je, jeśli to konieczne.
-
Unikać jazdy z niedrożnym filtrem powietrza.
-
Regularnie kontrolować stan układu dolotowego i wydechowego.
-
Po długiej trasie i szybkiej jeździe nie gaś od razu silnika. Poczekaj, aż turbosprężarka trochę ostygnie. Nagłe odcięcie smarowania, a tym samym chłodzenia przy tak wysokiej temperaturze turbosprężarki, może prowadzić do zapiekania się oleju w kanałach smarujących. Wystarczy kilka minut pracy silnika pod niewielkim obciążeniem, żeby tego uniknąć.
-
Częstą awarią turbosprężarek są też lejące wtryski lub niedrożne dpf-y. Po każdej wymianie turbiny doradzamy naszym klientom, aby sprawdzili te podzespoły.
Diagnostyka awarii turbosprężarki.
Uszkodzona turbina daje różne objawy. Niepokojącym powinno być dla nas, głośna praca, lub charakterystyczne gwizdy, stała lub okresowa utrata mocy, podwyższone zużycie oleju, a także siwy lub niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej.
Gdy już dojdzie do awarii, zastanawiamy się co robić?
Używane turbosprężarki najczęściej mają nieznaną historię lub pochodzą z aut powypadkowych. Nowe turbiny są jeszcze relatywnie drogie, a i one nie gwarantują sukcesu, gdyż zdarza się, że przy wymianie zapominamy o usunięciu przyczyny awarii starej turbosprężarki i z nową dzieje się dokładnie to samo. A to może zaboleć.
Rozwiązaniem jest fachowa regeneracja turbosprężarki.
Polega ona na wymianie uszkodzonych i wyeksploatowanych części, poprawnym montażu, wyważeniu i kalibracji na dedykowanym do tego sprzęcie. W naszym przypadku jest to jeden z wiodących producentów sprzętu dla warsztatów regeneracji turbosprężarek – Turbo Technics. W większości przypadków można ustalić przyczynę awarii lub niepoprawnej pracy tego podzespołu.
Wiedza, a także fachowe i indywidualne podejście do klienta jest naszą domeną.